(1 Hari 1 Nasihat)Sifarkan Dengki-Mendengki

Dengki-mendengki sememangnya dikenali sebagai sifat mazmumah yang wajib dijauhi. Ada juga dikalangan kita menggelarnya sudah mendapat PHD (Perasaan Hasad Dengki). Sifat begini amat disukai oleh syaitan laknatullah alaihim.

Kenapa wujudnya sifat dengki-mendengaki sesama manusia? Dengan bahasa yang lebih mudah kadang-kadang kita berasa hasad dengki dengan seseorang. Apa yang pengdengki itu dapat dari orang yang didengkinya? Sebenarnya pengamatan saya ianya adalah perasaan yang tidak ingin melihat orang lain lebih dari dari diri pendengki.

Contoh yang mudah untuk dikongsi bersama ialah apabila seseorang itu kaya, sifat dengki yang wujud kepada orang kaya tersebut adalah merosakkan kepercayaan si kaya bahawa kayanya adalah dengan perkara tidak halal. Sifat dengki ini akan mengakibatkan timbul perkara buruk lain seperti fitnah, buruk sangka, dan sebagainya.

Jauhkanlah sifat tersebut, moga ianya bukan menjadi sifat yang sering dikaitkan dengan diri kita. Tiada apa pun faedah yang boleh didapatu darinya. Amal makruf nahi munkar….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s