(1Hari 1 Nasihat) Keberkatan rumahtangga..

Dalam rumahtangga yang terbina, suami isteri inginkan keluarganya bahagia. Keberkatan semestinya kerap kali dipohon dalam doa ketika solat. Semuanya adalah untuk menharap redha Alah SWT.

Bermula keberkatan dalam adalah pemilihan pasangan yang baik. Semuanya ditunjukkan agama sama ada melalui hadith Rasulullah SAW dan nasihatnya. Menjalankan sunnah seperti melakukan pertunangan juga adalah satu perkara berhikmah yang telah diajarkan oleh agama.

Saat diakadnikahkan juga adalah lambang penyerahan seorang anak melalui bapanya kepada seorang lelaki yang diinginkan supaya dapat membahagiakan anak perempuannya. Inilah satu saat di mana keikhlasan seorang bapa dapat dilihat. Tidak dapat dinafikan ada yang mewakilkan kepada imam atau kadi. Tidak ada salahnya.

Seusai akad nikah solat sunat dilakukan memohon doa agar rumahtangga yang dibina mencapai apa yang diinginkan oleh tiap pasangan suami isteri. Usap ubun-ubun atau kepala isteri sambil mendoakan agar si isteri sentiasa taat kepada suami hanya kerana Allah SWT.

Pandu rumahtangga sebaik mungkin melalui contoh-contoh rumahtangga para nabi dan rasul. Kisah-kisah mereka yang terdahulu dijadikan teladan dalam melayari rumahtangga bahagia, aman dan sentosa…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s