Sampaikanlah Walaupun Satu Ayat… (Aku Seorang Guru)

Nabi SAW bersabda:

(بلغ عني ولو أية.. .. (إلى أخر حديث

Maksudnya: Sampaikan daripadaku (Nabi Muhamad) walaupun satu ayat…(Sehingga habis habis)

Dari maksus ayat inilah ternyata bagi kita untuk menyampaikan apa yang dipelajari kepada orang lain. Tugas menyampaikan ilmu tidak hanya kepada guru, ustaz, cikgu di sekolah rendah mahupun menengah atau di peringkat universiti yang dipanggil pensyarah tetapi terletak juga atas bahu seorang Muslim. Menyampaikan ilmu penting untuk mengeluarkan manusia dari kepompong kejahilan kepada cahaya kebenaran. Ini akan meletakkan seseorang yang berilmu ditempat yang tinggi.

Tanggal 1 Januari 2011, tercatat sejarah pertamaku bergelar seorang guru di salah sebuah sekolah agama di Kedah. Alhamdulillah walaupun pelajarku yang pertama hanya 15 orang tetapi semangat untuk menyebarkan ilmu untuk anak didikku berkobar-kobar. Ditugaskan mengajar subjek akademik seperti Sains, Geografi, Bahasa Melayu dan juga subjek agama iaitu Insya dan Mutalaah. Harapanku untuk menyebarkan ilmu pengetahuan kepada anak didikku bermula. Aku ingin mengeluarkan mereka dari tidak tahu kepada tahu.

Sampai hari ini sudah masuk 2 minggu aku bergelar guru yang anak didikku memanggilku (Ustaz, Cikgu dan Sir). Semua itu gelaran yang pernah aku sahutkan kepada guru-guruku. Apabila tiba hari ini panggilan itu telah ditujukan kepadaku.

Tugasku menyampaikan ilmu walaupun ilmu yang ada tidak seberapa tetapi usahaku menimba ilmu tetap ada. Ilmu yang diperolehi akanku tabur dan luahkan kepada anak-anak didikku yang dahagakan ilmu.Sampai bila pun akan aku pikul tugas ini untuk mendidik umat Islam ini.

Aku mulakan dengan mengajar anak-anak didikku dalam lingkungan umur baru meninggkat remaja sebagai permulaanku sebelum aku menjangkau kepada lapisan umur yang berusia daripadaku.. Ini juga satu permulaan sebagai seorang pendidik..

Benarlah apa yang aku pegang selama ini sebagai moto “Sampaikan Walau Satu Ayat”..

Bersambung…..

 

Leave a Reply

