Persoalan Wahdah Al-Wujud

Sebenarnya ini kali pertama saya memasukkan persoalan tasawwuf dalam penulisan saya. Sebenarnya ada sahabat bertanyakan kepada saya berkenaan persoalan Wahdah Al-Wujud di dalam buku karya Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri yang dikatakan tidak menepati maksud sebenar.

Memang saya tidak menjawab apa pu tentangnya kerana saya kurang arif dalam bab tasawwuf ini. Saya menjawab setelah meneliti buku tersebut dan sedikit perbincangan antara saya dan Dr. Zulkifli sendiri tentang masalah ini.

Di dalam buku Soal Jawab A-Z Tentang Tasawwuf Tetapi Anda Tiada Tempat Bertanya karangan Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri mukasurat 145 apakah maksud Wahdah Al-Wujud?

Antara persoalan utama yang telah menimbulkan perselisihan yang ketara antara ulama sufi dan pengamalnya dengan ulama-ulama dan pengkaji lain ialah persoalan Wahdat al-Wujud. Menurut  Syeikh Mustafa Sabri, bekas Syeikh Islam Kerajaan Uthmaniyyah, bahawa persoalan ini merupakan persoalan yang paling sukar difahami dan telah menimbulkan berdebatan yang hangat dalam dunia akademik sehingga ke hari ini. Apakah sebenarnya hakikat wahdat al-Wujud? Menurut Syeikh Mustafa Sabri, fahaman ini bermaksud Allah SWT sahaja yang wujud dan setiap kewujudan  yang lain adalah wujud dengan sebab wujudnya Allah SWT kerana ia tidak mungkin wujud dengan sendirinya. Kewujudan yang sebenarnya hanya untuk Allah SWT sahaja. Menurut beliau bahawa makna kewujudan yang lain disini, ia merupakan tempat zahirnya (manifestasi) Allah SWT  oleh itu tauhid awam ialah dengan mengucap dua kalimah syahadah sementara tauhid Khawas tiada maujud selain daripada Allah SWT. Persoalan ini telah menyebabkan perselisihan besar di kalangan para pengkaji sehingga ada yang menolak secara total semua yang dikaitkan dengan sufi. Bagi pendokong sufi mereka mengangap bahawa keadaan fana’ merupakan kemuncak hakikat tasawwuf dan ia sama sekali tidak bercanggah dengan Islam sementara bagi  pihak lawan pula menggangap ia sebagai kemuncak kekufuran kerana telah menjadikan tuhan sebagai makhluk.

**Membicara dalam bab ini memerlukan kemahiran tinggi dan kefahaman dalam ilmu tasawwuf. Saya ingin berpesan kepada diri saya dan juga semua jangan membicarakan bab yang mungkin kita tidak menguasainya. Ini kerana dalam keadaan memahami tasawwuf memerlukan kita belajar dengan gurunya. Jangan mempelajari ilmu tasawwuf semata-mata. Perlu ada juga kefahaman dalam bidang Al-Quran, hadis, Fiqh dan pelbagai ilmu..

Telah berkata Syeikh Dahlan al-Kadiri di dalam kitabnya Siraj al-Talibin menyatakan bahawa hukum belajar tasawwuf ialah wajib `aini pada setiap orang mukallaf. Hal ini adalah kerana sebagaimana wajib islah yang zahir, begitu juga islah yang batin. Imam Malik mengungkap:

مَنْ تَصَوَّفَ ولَمْ يَتَفَقَّهْ فقدْ تَزَنْدَقَا

ومَنْ تَفَقَّهَ ولَمْ يَتَصَوَّفْ فقدْ تَفَسَّقَ

ومَنْ جَمَعَ بينهما فقدْ تَحَقَّقَ.

Maksudnya:

Siapa bertasawwuf tanpa feqah, sesungguhnya dia kafir Zindiq,

Siapa mempunyai feqah tanpa bertasawwuf sesungguhnya dia fasiq,

Siapa menghimpunkan kedua-duanya nescaya dia tahqiq.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s