Persoalan Zikir selepas solat..

Ada yang menafikan zikir secara kuat selepas solat dengan katanya yang saya petik dari sebuah laman web “Dalam kitab fiqh manhaji pengarangnya mengatakan zikir secara sirr dan bukan jama`i selepas selesai solat. Begitu juga tentang jamu makan dirumah orang kematian yang nampaknya menyalahi amalan orang melayu khususnya di N9 Darul Khusus. Mufti N.9 nak pakai ke kitab fiqh manhaji ini atau hanya setakat terjemahan shj”

Saya menjawab untuk merungkai kekusutan yang melanda terutama dalam masyarakat yang selalu membahaskan masalah ikhtilaf. Kadang-kadang ianya membawa kepada pertelingkahan walaupun perkara kecil.

Memetik sedikit isi di dalam kitab Al-Fiqh Al-Manhaji boleh rujuk versi arab muka surat 158 dan versi keluaran melayu yang diterjemah oleh Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri muka surat 184 dalam tajuk : Sunat Selepas Solat.

Selepas solat sunat melakukan perkara berikut:

Pertama : Memohon keampunan berzikir dan berdoa.

Hal ini berdasarkan hadith yang mafhumnya: “Apabila NAbi SAW selesai menunaikan solat, Baginda beristighfar kepada Allah SWT sebanyak 3 kali, dan membaca ayat yang bermaksudnya: Ya Allah! Engkaulah yan bersifat sejahtera dan daripada engkaulah kesejahteraan. Maha Suci Engkau wahai Tuhan yang mempunyai kebesaran dan kemuliaan” (riwayat muslim 591)

Tiada halangan bagi imam beristighfar dan berzikir dengan nyaring untuk tujuan mengajar makmum dan perlahankanlah suara apabila mereka telah mengetahuinya.

Hal ini berdasarkan hadith daripada Ibnu Abbas RA : “Dia memberitahu bahawa zikir dengan nyaring ketika orang ramai selesai bersolat fardhu adalah amalan sejak zaman Rasulullah SAW” (Riwayat al-Bukhari (805) dan Muslim (583)

Ada lagi perbahasan seterusnya……boleh membaca kitab Al-Fiqh Al-Manhaji..

Seterusnya permasalahan menjamu makanan di rumah yang ada kematian : Kitab terjemahan Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

Ketujuh: Keluarga si mati sibuk menyediakan makanan dan menjamu orang ramai sebagaimana kebiasaan masa kini. Hal ini adalah bid’ah yang sangat bertentangan dengan Sunnah yang menganjurkan sebaliknya, iaitu sebahagian mereka yang menziarahi jenazah, menyediakan makanan dan menghantarkannya kepada keluarga si mati atau seseorang mengundang dan menjamu mereka di rumahnya. Begitu juga sunat menyediakan makanan yang banyak yang mencukupi keperluan mereka sehari semalam.

Hal ini berdasarkan hadith, ketika Rasulullah  SAW menerima berita Ja’far bin Abu Talib RAterbunuh, Baginda bersabda:

اصْنَعُوا لأَهْلِ جَعْفَرٍ طَعَامًا فَإِنَّهُ قَدْ جَاءَهُمْ مَا يَشْغَلُهُمْ

Maksudnya: Buatkanlah makanan untuk keluarga Ja’far kerana mereka ditimpa peristiwa yang menyedihkan”.

***Sedikit daripada kefahaman saya agar kita tidak memperbesarkan masalah ikhtilaf yang tidak akan berkesudahan apabila asyik menganggap setiap apa yang diperkatakan betul pada diri seseorang.. Sebaiknya kita melihat adakah masalah ikhtilaf apabila diperbincangkan baik untuk masyarakat. Saya berfikir masyarakat yang tidak memperlajari agama sepenuhnya akan bertelingkah sesama sendiri yang mana betul atau tidak.. persoalan antara mazhab mungkin saya tidak dapat bincang menyeluruh. Saya menjawab tohmahan yang dilontarkan kepada Kitab Al-Fiqh Al-Manhaji..(secara mudahnya juga tohmahan kepada pengarangnya)

Saya bersetuju dengan pendapat yang membida’ahkan memberi makanan kepada yang hadir di majlis kematian. Perkara tersebut membawa kepada susah kepada keluarga si mati. Saya menghormati pendapat ulama yang menyusun perkara yang telah diamalkan di alam melayu yang menjamu makanan. Tetapi saya melihat dari sudut untuk kebaikan yang lebih baik dengan menyediakan makanan untuk keluarga si mati.

Susah untuk memperbetulkan segala yang diamalkan sekian lama. Tetapi wajib bagi kita yang tahu memperbetulkan yang tidak tahu..

Saya berharapkan teguran apabila saya melakukan kesilapan dalam penulisan saya..Amanah ilmu yang ada pada diri menjadi kewajipan pada saya menyampaikannya..Saya masih belajar lagi..Yang baik itu dari Allah yang tidak baik itu daripada diri saya selaku hamba yang lemah…

Leave a Reply

