Kiblat sudah berubah???

Semalam ada sahabat bertanya pada saya adakah kedudukan kiblat berubah? Dalam fikiran ini terfikir kedudukan Kaabah sebagai Baitullah telah lari ke? Saya pun sengaja mengalihkan pandangan logik. Kalau ikutkan adakah semua Masjid dalam negara kita kena robohkan dan buat masjid baru untuk betulkan kiblat. Semua surau-surau kena ubah karpet sahaja..

Sedikit ilmu yang pernah saya pelajari dalam bidang falak kedudukan kiblat takkan berubah sama sekali. Kebanyakan manusia berkiblatkan matahari sebagai penunjuk arah kepada Kaabah. Sebenarnya kita semua silap faham kerana menetapkan matahari arah kiblat. Kedudukan matahari tiap bulan akan berubah tempat terbenamnya.

Pencarian arah kiblat boleh dilakukan menggunakan Kompas mencari arah kiblat. Jadi buat kita dia Malaysia menggunakan kiblat Zhon. (ظن)  kerana Kaabah bukan berada di hadapan kita. Yakinlah dengan apa yang anda cari menggunakan kompas. Ada satu “Software” iaitu “Falak Suite” ia boleh didapati daripada Persatuan Falak Syari Malaysia. Atau pun boleh hubungi saya. Saya akan tolong dapatkannya. Di dalam software itu kita boleh mencari arah kiblat setiap hari mengikut waktunya.

Ingatlah Kiblat tidak akan berubah. kedudukan terbenam matahari akan berubah. Dalam Bahasa Inggeris ada istilahnya tapi saya terlupa..

Leave a Reply

