Saya cuti ’emergency’ seminggu.

2 Ogos 2009 – Pagi itu adik saya Mohammad Farhan Kamil di keluar dari tempat kuarantin H1N1 di Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) selepas doktor sahkan dia bebas H1N1.. Malam itu adik saya mengadu sesak nafas. Terkejut juga petang itu doktor kata dia sihat. Malamnya terus tak sihat. Mama memberitahu saya adik masuk wad di Hospital Kangar. “Gabra” juga dengar, dengan ayah pun masuk nak masuk wad untuk rawatan susulan.

3 Ogos 2009 – mama telefon baru “call” kata adik masuk wad. Memang asalnya tak tahu. Mama sebenarnya tengah sesak memikirkan segalanya. Ayah pun nak kena masuk wad keesokkan harinya. Mungkin kerana berlainan hospital membuatkan mama susah hati. Nak tak nak aku kena juga balik. Pagi itu juga saya ponteng kelas untuk ke LCCT nak cari tiket kapal terbang. ingat boleh naik “on the spot”. Tiket petang baru ada. Saya seluk poket kira duit takut tak cukup nak bayar tiket. Mujur bawa cukup-cukup alhamdulillah. Petang tu juga saya balik. Malam tu pergi melawat adik kejap dengan mama. Hantar sedikit makanan kepada adik. Memang sedih sangat bila tengok keadaan adik. Siapa yang tak sayang adik tengok keadaan tak sihat. Sememangnya tidak dapat berjumpa. Hanya berbual melalui telefon. Dah di kuarantin.

4 ogos 2009- Ayah masuk wad. Malam ini sekali lagi pecut ke hospital kangar. Kena juga pergi tengok walaupun tak dapat berjumpa secara dekat. Cuma pandang melalui cermin dan berbual melalui telefon. Sedih juga tengok keadaan dia. Adik suspek H1N1. Sampel darah dihantar ke Kuala Lumpur untuk dignosis. Moga segalanya negatif..

5 Ogos – Takdir Allah menentukan segalanya untuk kami sekeluarga bersabar. Adik saya disahkan positif H1N1 dengan sampel darah yang diterima. Tapi satu yang menjadi pelik bagi kami sekeluarga, doktor memberitahu adik saya kalau lepasi tahap rawatan dan ada kesan positif iaitu tanda baik sembuh dia akan dikeluarkan dari pusat kuarantin..

Sebenarnya saya kasihan melihat keadaan mama yang memikirkan ayah dan adik. Kerja mama di sekolah pun tak dapat selesaikan dengan baik. Moga Allah memberikan kemudahan kepada mama untuk menyiapkan kerja. Selagi saya ada dan tengah bercuti moga beban yang dihadapi mama ringan sedikit..

Kata guru saya Tuan Guru Hj Jusoh tentang H1n1 ini adalah bala dari Allah. Tidak mengira sesiapa H1N1 menyerang tanpa memilih antara yang baik dan jahat. Beliau menambah pesanan yang mungkin boleh dijadikan pesanan buat kita supaya mengamalkan ajaran Islam dengan sebaiknya.

Leave a Reply

