UFO.. Realiti atau Fantasi??

Sebenarnya saya rasa terpanggil untuk menyampaikan sedikit pandangan terhadap “UFO” yang seringkali kita dengar. Sebelum ini saya rasakan UFO ini sebagai bahan cerita sebaris dengan cerita kartun seperti Power Ranger, Ultraman dan lain-lain lagi. Kadang- Kadang ada UFO yang diambil gambar seakan UFO yang terdapat dalam cerita kartun. Pada mulanya saya rasakan Malaysia bukanlah tempat “special” tentang cerita UFO. Ia lebih terkenal di negara barat. Namun begitu Malaysia juga menjadi tempat “lawatan” UFO. Saya bukanlah menjalankan kajian saintifik dan terurus mengenai UFO, cuma sekadar pengamatan dengan bahan bacaan yang saya jumpa. sebagai contohnya petikan akhbar Kosmo http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0426&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm

Kenapa kamera kita tidak dapat memfokuskan keada sebenar UFO dengan kemera canggih yang ada?

Kenapa kamera kita tidak dapat memfokuskan keada sebenar UFO dengan kemera canggih yang ada?

Sememangnya kita dapat tahu sendiri bahawa kajian tentang UFO sendiri masih belum ada kajian saintifiknya. Terdapat beberapa soalan yang saya simpulkan untuk dibincangkan kita semua:

  1. Kenapa kita lihat gambar atau foto yang diambil tidak jelas? Sedangkan kita mempunyai kamera “Cybershot” yang apabila kita mengambil gambar kipas yang berpusing boleh berhenti di dalam gambar?
  2. Adakah UFO berkait rapat dengan Segitiga Bermuda “Bermuda Triangle”?
  3. Kita dapat tahu ada pesawat yang dicipta tanpa pemandu? adakah ia ciptaan seseorang yang ingin membuat kontroversi terhadap masyarakat dunia?
  4. Ada lagi beberapa persoalan yang masih disusun lagi…

Suka saya mengambil pendapat guru saya yang memberi pandangan ia mungkin makhluk ciptaan Allah yang masih menjadi rahsia. Mungkin suatu masa nanti kita akan dapat mengetahui dengan sebenarnya.Bila masanya kita tak dapat menegetahuinya. Pendapat kedua yang saya ambil dari Datuk Md. Daud Che Ngah memberitahu , tiada satu pun ayat di dalam al-Quran dan hadis Nabi yang mengatakan wujudnya UFO. “Yang ada ialah cerita mengenai syaitan, jin dan makhluk halus lain. Memang makhluk ini boleh bertukar rupa tetapi saya tidak pernah mendengar cerita jin bertukar menjadi piring terbang UFO Saya masih lagi mencari fakta tentang UFO. Tapi apa yang dilihat masih timbul keraguaan.. Al-quran dan Hadis juga tidak menjelaskan tentang UFO”.

Dalam kebanyakan kes, objek yang dianggap sebagai piring terbang itu sebenarnya ialah belon cuaca. Boleh jadi juga objek itu merupakan sebuah satelit, kapal udara, segumpal awan, sebuah meteor, komet, bintang ataupun sekadar bunga api yang meletup di udara. Belum terdapat apa-apa bukti yang mengatakan bahawa planet bumi telah dikunjungi makhluk asing dari planet lain.

Sememangnya kita melihat segelintir manusia yang melihat dari segi kepercayaan mistik tentang UFO. Kepercayaan karut turut timbul dalam diri masyarakat. Saya tidak ingat ada satu artikel yang saya pernah saya baca mengatakan tentang masyarakat zaman dahulu yang memperlihatkan kewujudan UFO melalui lukisan pada dinding gua (Kesahihan artikel ini masih menjadi tanda tanya).

Sesiapa yang ada pandangan lontarkan komen anda.. Kita berbincang dari sudut ilmiah dan kepercayaan.. Kalau ada bacaan ilmiah boleh juga dikongsi bersama..

Leave a Reply

